Categories
Yleinen

Tulevaisuuden varainhankinta: turvallisuutta, terveellisyyttä ja käytännöllisyyttä

Varainhankinta eli varainkeruu on ollut eri muodoissa läsnä vähintäänkin jo vuosisadan verran, todennäköisesti pidempäänkin. Nopealla haulla voi löytää muistoja, miten 1940-luvulla on kerätty varoja yhdistysten, museoiden ja opistojen erilaisiin hankkeisiin, kuten rakennusten rakentamiseen tai kunnostamiseen. Myyntituotteina on ollut esimerkiksi kahvia, painolaattoja, rintamerkkejä ja postikortteja.

Mitäpä sitä hyvää muuttamaan, monet varmasti muistavat peruskoulusta miten kierrettiin ovelta ovelle karkki- ja keksirasioiden kanssa. Sukulaiset ja naapurit tekevät mielellään hankintansa varainkeruun myynneissä, kun samalla voi tukea lasten luokkaretkelle pääsyä tai paikallisen urheilujoukkueen hankintoja tai pelimatkaa. Vastikkeen lisäksi ostosta saa siis myös hyvää mieltä.

Sitten tuli COVID-19 ja varainhankinnan täytyi muuttua

Vuosi 2020 jää varmasti historian kirjoihin, kun vuoden 2019 lopussa pikkuflunssaksi oletettu COVID-19 osoittikin olevansa vähän enemmän. Kokoontumisrajoitukset ja tarkat hygienia- sekä turvallisuusohjeet astuivat voimaan ensin muutamaksi viikoksi, sitten kuukausiksi, ja tässä sitä ollaan, pian vuotta myöhemmin edelleen karanteenien, kasvomaskien ja käsidesien ohjailemassa arjessa.

Luonnollisesti myös ovelta ovelle kiertäminen sai jäädä. Harva koululuokka tai opiskeluryhmä tuskin on päässyt luokkaretkelle tai leirikouluun koronakurimuksen aikana, mutta erilaisia hankintoja pitää edelleen tehdä, toimimaan pystyvät urheiluseurat tarvisevat rahaa tilavuokriin ja pienet ylimääräiset arjen piristykset pitävät etäopiskelijoiden motivaatiota yllä.

Erilaiset varainhankinnassa auttavat yritykset ryhtyivät toimeen ja tuotteistivat erilaiset online-myynnit, joissa varainkeruu ei enää vaadi fyysistä kontaktia. Yksi vaihtoehto on perustaa oma verkkokauppa varainhankintayrityksen järjestelmään. Käytännössä yhdistys, seura, joukkue tai koululuokka tekee pienen ikään kuin alasivuston, jonka kautta kaikki tuotteet myydään. Näin ollen varainhankintaan riittää aktiivinen mainostaminen ja linkin jakaminen. Toinen vaihtoehto on toteuttaa varainhankinta sähköisenä ennakkomyyntinä, eli mainonnan kautta ja omilta kontakteilta kerätään tilaukset sähköisesti ja tuotteet toimitetaan kampanja-ajan päätyttyä.

Osa yrityksistä on myös siirtynyt tarjoamaan perinteisten fyysisten tuotteiden lisäksi sähköisiä vastikkeita, kuten lahjakortteja tai kampanjakoodeja streamauspalveluihin, verkkokursseja ja jopa puhelinliittymiä. Sähköisissä vastikkeissa usein myyntikate on parempi ja myyntiä on helpompi tehdä, kun ostaja saa hankintansa välittömästi ja tuotteet tulevat todelliseen tarpeeseen.

Miten varainkeruu tapahtuu jatkossa, kun rahaa tarvitaan mutta fyysistä kontaktia ei saa tulla?

Miltä varainhankinnan tulevaisuus näyttää?

Blogin otsikossa viitatut turvallisuus, terveellisyys ja käytännöllisyys ovat ojennus sekä myyntituotteita, että myyntitapaa kohtaan. Kahvista, karkeista ja kekseistä ollaan yhä vahvemmin siirtymässä ravintolisiin, vaatteisiin, heijastimiin ja arjen kulutustavaroihin – tuotteisiin, joita jokainen perhe ja talous tarvitsevat joka tapauksessa. Toki herkkujakin myydään edelleen paljon, mutta terveellisten elämäntapojen yleistyessä on tuotteistus pysynyt hyvin mukana.

Vastaavasti ovelta ovelle kiertäminen ja suuren aloitussijoituksen tekeminen eivät enää ole tätä päivää. Ennakkomyynti ja sähköisesti tapahtuva myynti on tehokasta, kaikkiin maailmantilanteisiin sopivaa ja myös kustannusten kannalta turvallista, kun myyntituotteita tilataan tarkalleen ostettu määrä. Jos niitä tarvitsee tilata ollenkaan, nyt kun sähköiset vastineet ovat tulleet markkinoille.

Erilaisten yhdistysten, järjestöjen, urheiluseurojen ja jopa koululuokkien on tulevaisuudessa rahoitettava omat hankinnat ja retket entistä selkeämmin ihan itse. Rahoituksia leikataan jatkuvasti, mikä vaatii muuntautumiskykyä, jotta toiminta voi jatkua. Järjestöjen rahoituksissa voi myös olla ns. omavastuuosuuksia, eli mitä enemmän järjestö pystyy itse hankkimaan varoja, sitä paremmin ja todennäköisemmin he saavat rahaa myös ulkopuolelta.

Jatkossa onnistunut varainkeruu on ennakointia, mukautumista ja verkkoon siirtymistä

Onnistuneeseen ja tehokkaaseen varainhankintaan tarvitaan hyvä suunnitelma ja itsevarmuutta siihen, että varainhankinta on tarpeellista ja kohde rahoittamisen arvoista. Näillä ja helpolla ostoprosessilla ostokynnys on matala ja ostajat osallistuvat varainkeruuseen mielellään.

Olipa kohteena koululuokka, urheilujoukkue, kokonainen seura, yhdistys tai järjestö, kannattaa jo seuraava varainhankinta järjestää edes osittain jos ei kokonaan verkossa. Uuteen maailmanjärjestykseen mukautuminen on kannattavaa niin itse kampanjan organisoinnin, kuin myös siitä saatavan tulon näkökulmasta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *